Latvijā būtiski palielinās līzinga popularitāte

Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju 2018. gada pirmajos 6 mēnešos būtiski pieaudzis jaunu vieglo auto pārdošanas darījumu skaits. Salīdzinot ar to pašu periodu pērn, pārdoto auto skaits pieaudzis par 7%, taču šis rādītājs joprojām neļauj sasniegt pirmskrīzes līmeņus.

Salīdzinoši 2018. gada pirmajos 6 mēnešos CSDD ir reģistrēt 10270 jauni vieglie auto, no kuriem lauvas tiesa – 9070 bija vieglie auto. Tendencei saglabājoties nemainīgai, līdz gada beigām varētu tikt reģistrēti 20000 jauni auto.

Pieaugot jaunreģistrēto auto skaitam, nedaudz ir palielinājies arī to privātpersonu skaits, kas auto pērk uz nomaksu. Salīdzinoši 2017. gada pirmajos 6 mēnešos līzingā tika nopirkti 70%, bet 2018. gada pirmajā pusgadā 73% no auto. Interesanti, ka jaunus auto joprojām daudz vairāk pērk juridiskās personas. Septiņus no desmit jaunajiem transporta līdzekļiem pērk uzņēmumi, nevis fiziskas personas, kas liecina, ka juridiskām personām ir daudz lielāka vajadzība un iespējas iegādāties kvalitatīvus braucamrīkus. 61% no jaunajiem reģistrētajiem auto, ko pirka uzņēmumi tika iegādāti līzingā. Tas viss ļauj secināt, ka Latvijas jauno auto tirgus gandrīz pilnībā balstās uz auto līzinga kompāniju veiktajiem darījumiem.

Kuri auto tiek pirkti visvairāk?

Vieglo transportlīdzekļu jomā 1. vietā ierindojas Toyota markas auto, kam seko VW. No transportlīdzekļu modeļiem vispirktākais ir VW GOLG, kam seko Nissan Qashqai. Komercauto segmentā jaunreģistrēto auto skaits ir pieaudzis par 19% (reģistrēti 1200 jauni N1 kategorijas auto), kas ir gandrīz tikpat, cik visā 2014. gada. No vienas puses, varētu priecāties par izaugsmi, bet tajā pašā laikā ir skaidrs, ka ir pienācis laiks, kad vecie auto tiek norakstīti un uzņēmumi ir spiesti pirkt jaunus auto, lai uzlabotu savas bilances. Ja nebūtu līzinga piedāvājumi, veikt šo soli būtu daudz grūtāk.

Lielākie līzinga devēji

No līzinga kompānijām lielāko aktiviāti izrāda Luminor Līzings (30% tirgus), kam seko Swedbank līzings (24,1%), bet trešajā vietā ierindojas SEB līzings (24,1%).  Lielākā daļa no iegādātajiem auto ir ar benzīna motoru, kam seko dīzeļdzinēji, hibrīdauto un neliels skaits elektroauto.  SEB un Swedbank koncentrējas lielā mērā uz privātpersonām, bet neaizmirst arī par uzņēmumiem, savukārt Luminor lielāko daļu līzinga līgumu ir noslēgusi tieši ar juridiskām personām. Tas liecina, ka līzinga tirgū notiek zināma segmentācija, taču viens banku valdoņu lēmums var šo tendenci pagriezt citā virzienā, jo Latvijas tirgus tomēr ir salīdzinoši mazs.

Ja vēlaties noskaidrot sīkāk, kas ir līzings un uzzināt, kā tas var palīdzēt uzņēmējdarbībā, iepazīstieties ar mūsu iepriekšējām publikācijām par šo jautājumu. Privātpersonām jāņem vērā, ka pie noteikta maksājumu sliekšņa ir jāziņo VID.